Friday, September 24, 2010

Allah memberi ganti kepada kita



Satu persatu kehilangan berlaku dalam hidup kita. Tapi sedarlah bahawa, Allah sentiasa memberi ganti kepada kita atas apa yang telah hilang di dunia ini. Betapa besarnya kasih sayang Allah kepada kita semua.

Allah mengajar kita supaya bersabar sehingga dengan berkat kesabaran kita itu, setiap kesulitan menjadi ringan kepada kita. Malah, Dia menganti kehilangan kita dengan diampunkan dosa-dosa kita yang lalu dan diangkat darjat kita di sisiNya.

Sesungguhnya, Allah menggantikan segala kehilangan dari orang-orang yang beriman dengan sesuatu yang lebih baik dari isi dunia tetapi dengan syarat, mereka mengucapkan inna lillah dan memohon penggantian yang lebih baik dariNya terhadap segala musibah yang menimpa.

Saya ada 1 kisah yang ingin berkongsi dengan pembaca sekalian. Kisah mengenai Ummu Salamah. Disebutkan dalam Sahih Muslim hadis dari Ummu Salamah yang berkata, bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda dengan bermaksud:

"Tidaklah seorang muslim mendapat musibah kemudian dia mengucapkan apa yang diperintahkan Allah kepadanya, inna lillahi wa inna ilaihi raajiun. Ya Allah, berikahlah pahala atas musibahku dan berikanlah ganti untukku yang lebih baik daripada musibah tersebut. Melainkan Allah memberikan ganti yang lebih baik daripada musibah yang menimpanya." Ummu Salamah berkata," ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku berkata,"Adakah kaum muslim yang lebih baik dari Abu Salamah? Dia adalah keluarga pertama yang berhijrah kepada Rasulullah SAW, kemudian aku mengucapkan doa di atas lalu Allah memberi ganti untukku berupa rasulNya. Rasulullah SAW mengutuskan Hathib bin Abu Balta'ah untuk melamarku untuk beliau. Aku mempunyai anak perempuan dan aku adalah wanita pemcemburu. Beliau bersabda, " Adapun anak perempuannya, maka aku berdoa kepada Allah mudah-mudahan Allah mencukupinya (Ummu Salamah) dengannya dan aku berdoa kepada Allah agar Allah menghilangkan sifat cemburu. Kemudian aku bernikah dengan Rasulullah SAW."
[ Hadis Riwayat Muslim]

Berdasarkan hadis diatas, jelas menunjukkan bahawa Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah yang tersirat dan akan diganti olehNya dengan yang lebih baik. Bertawakallah kepadaNya, nescaya setiap kesudahan itu pasti mempunyai seribu rahmat dariNya.

Usahlah bersedih yang melampau atau merungut tentang setiap kesudahan yang telah ditetapkan olehNya, pasti ia langsung tidak memberi manfaat sedikit pun kepada kalian.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More